Seramai 324 orang pengunjung telah hadir ke porgram ini. |
Program ini telah dirasmikan oleh YB Dato’ Seri Dr. Muhammad Leo Michael Toyad, Ahli Parlimen 213 Mukah. |
Sebanyak 73 kes aduan dan 8 kes bukan aduan telah diterima sepanjang program berlangsung. |
KAUNTER
ADUAN BERGERAK BERSEPADU (KABB)
BAHAGIAN
MUKAH, SARAWAK
MUKAH – Dengan kerjasama
dengan Pejabat Residen Bahagian Mukah, Program Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu
(KABB) anjuran Biro Pengaduan Awam (BPA), Jabatan Perdana Menteri berjaya
diadakan di Lot Parkir Pasar Lama Mukah pada 30 Jun 2012 bagi mengetahui isu
dan permasalahan yang dihadapi oleh masyarakat setempat.
Program
KABB di Bahagian Mukah yang berlangsung dari 8 pagi hingga 1.00 petang telah dirasmikan oleh YB Dato’ Seri Dr.
Muhammad Leo Michael Toyad, Ahli Parlimen 213 Mukah. Yang turut hadir ke
program, Tuan Tuan
Haji Saudi Bin Haji Narani, Residen Bahagian Mukah dan Puan Biti Anak
Anggot, Pengarah BPA Negeri Sarawak. Sebanyak 20 agensi
Persekutuan dan Kerajaan Negeri telah mengambil bahagian dalam program ini
iaitu Pejabat Residen Bahagian Mukah, Pejabat Daerah Mukah, Majlis Daerah Dalat
& Mukah, Pusat Talikhidmat, Jabatan Tanah & Survei Bahagian Mukah,
Jabatan Kerja Raya Mukah, Jabatan Pertanian Mukah, Jabatan Kebajikan Masyarakat
Mukah, Syarikat SESCO Berhad, Pejabat Agama Islam Bahagian Mukah, Pejabat
Kesihatan Bahagian Mukah, Ibu Pejabat Polis Daerah Mukah, Jabatan Pengangkutan
Jalan Bahagian Mukah, Jabatan Pendaftaran Daerah Mukah, Jabatan Imigresen
Bahagian Mukah, Pejabat Kesihatan Bahagian Mukah, Pejabat Pelajaran Daerah
Mukah, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Mukah,
Pertubuhan Keselamatan Sosial, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Sarawak Corridor
of Renewable Energy.
Program ini telah mendapat sambutan yang menggalakkan dan berjaya menarik
perhatian lebih kurang 324 pengunjung yang terdiri daripada wakil-wakil Jabatan/Agensi
Kerajaan Negeri dan Persekutuan, Ketua-ketua Kaum, Ahli Jawatankuasa Kemajuan
dan Keselamatan Kampung, Pengerusi Persatuan serta orang awam. KABB yang julung
kali diadakan di Mukah ini telah memberikan pendedahan kepada masyarakat
setempat mengenai peranan dan tanggungjawab BPA sebagai agensi menguruskan
aduan awam dan mencari langkah penyelesaian yang sesuai bagi mengatasi masalah
yang dikemukakan oleh orang ramai. Saringan kesihatan juga diberikan oleh pihak
Pejabat Kesihatan Bahagian Mukah kepada orang ramai secara percuma.
Daripada
jumlah kehadiran, sejumlah 73 kes aduan dan 8 kes bukan aduan diterima. Secara keseluruhan, masalah yang dihadapi oleh penduduk-penduduk
di Bahagian Mukah adalah tertumpu kepada isu jalan raya yang tidak memuaskan, tekanan
air rendah, bil air tidak diterima pada waktu yang ditetapkan, kekurangan
kemudahan awam dan sebagainya. Melalui program KABB ini, masyarakat Bahagian
Mukah telah didedahkan dengan peranan dan fungsi BPA sebagai agensi menguruskan
aduan awam dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam dengan lebih mendalam
manakala agensi-agensi Kerajaan berkesempatan untuk turun padang, mendengar dan
memahami aduan masyarakat setempat.
No comments:
Post a Comment