Thursday, June 6, 2013

KABB LAWAS MENDAPAT SAMBUTAN MENGGALAKKAN


 
LAWAS, 25 MEI 2013 – Biro Pengaduan Awam Negeri Sarawak telah menganjurkan Program Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu (KABB) di Gelanggang Bola Keranjang Majlis Daerah Lawas mulai jam 8.00 pagi hingga 1.00 petang hari ini. Program ini adalah anjuran bersama Pejabat Residen Bahagian Limbang telah mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk setempat.


Program ini telah disempurnakan perasmiannya oleh YB Dato’ Henry Sum Agong, Ahli Parlimen Lawas dan sebanyak 17 Jabatan/Agensi Persekutuan dan Kerajaan Negeri turut serta dalam program ini. Antara jabatan yang membuka kaunter adalah Pejabat Residen Bahagian Limbang, Majlis Daerah Lawas, Jabatan Kerja Raya Lawas, Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Lawas, Jabatan Pendaftaran Negara Daerah Lawas, Pejabat Tenaga Kerja Lawas dan Lembaga Perlesenan Kenderaan Sarawak.

 
Program KABB ini juga telah berjaya menarik perhatian hampir 250 orang pengunjung yang terdiri daripada wakil-wakil agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan, ketua-ketua kaum, ketua-ketua Rukun Tetangga, wakil-wakil Badan Bukan Kerajaan serta orang awam. Sebanyak 13 kes aduan dan 9 kes bukan aduan telah direkodkan sepanjang program berlangsung.  Antara aduan yang dikemukakan adalah isu keadaan jalan raya yang tidak memuaskan, masalah air paip kotor dan sistem perparitan yang tidak teratur.

 
Program ini dianjurkan bertujuan untuk memberi peluang kepada penduduk setempat menyuarakan pandangan, cadangan dan aduan terhadap agensi-agensi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Selain itu, saringan kesihatan secara percuma turut disediakan oleh Pejabat Kesihatan Daerah Lawas kepada orang ramai. Melalui program KABB ini, penduduk setempat juga didedahkan dengan peranan dan fungsi agensi-agensi kerajaan Persekutuan dan Negeri melalui pameran, edaran brosur serta khidmat nasihat.  
 




 

No comments:

Post a Comment